Problembaserat lärande: De sju stegen
Steg 1
Klargör termer och begrepp som inte är lättbegripliga.
Steg 2
Definiera problemet/delproblemen.
Vilka fenomen eller företeelser vill gruppen belysa? Inför steg 3 skall gruppen ha valt det eller de problem, som gruppen vill bearbeta.
Steg 3
Inventera gruppens uppfattningar och ideer kring problemet.
Börja bearbeta ett problem om ni har valt flera. Använd ca 5–10 minuter till ”brainstorming” per problem. Brainstorming: Notera alla förslag, ideer och associationer, som finns i gruppen, utan att kräva förklaringar eller kritisk granskning.
Steg 4
Systematisera inventeringen.
Granska de förslag, som kommit fram. Ta fram samband, kategorisera, värdera och sortera bort det som inte verkar vara relevant.
Steg 5
Formulera inlärningsmål.
Avgränsa sådant som ni inte förstår eller inte kan förklara. Formulera frågor och gör konkret vilka inlärningsbehov ni har, utifrån vad som framkommer vid analysen i steg 4.
Steg 6
Inhämta kunskap i relation till inlärningsbehoven.
Varje gruppmedlem bör göra klart för sig vilken kunskap hen ska skaffa sig och på vilket sätt det ska ske. I detta steg kan man arbeta individuellt eller i grupp.
Steg 7
Sätt samman och använd den nyförvärvade kunskapen och på så vis lös identifierade problem.
Den nyförvärvade kunskapen ska granskas i gruppen och diskuteras i förhållande till problemet. Kunskapen ska ge förutsättningar för fördjupad belysning av problemet och eventuellt besvara ställda frågor.
Tillbaka till Guide till att arbeta i grupp