Kosttillskott minskar spädbarnsdödlighet
Konsekvenserna av undernäring hos mödrar och barn är särskilt stora i Sydasien. I tidskriften JAMA visar nya rön från Uppsala universitet hur kosttillskott till modern sänker dödligheten hos dessa barn.
Undernäring hos mödrar och barn ligger bakom 3.5 miljoner dödsfall årligen och 35 procent av sjukdomsbördan hos barn under fem års ålder. Undernärda mödrar föder oftare lågviktiga barn, som också har en hög dödlighet. I MINIMat studien, en stor interventionsstudie i Bangladesh landsbygd, valdes gravida kvinnor slumpmässigt ut för en tidig start av kosttillskott, kombinerat med vitamin- och mineralsupplement. Kvinnorna fick ett balanserat protein-energitillskott från omkring vecka 9 och multipla mikronäringsämnen från vecka 14.
Studien, som presenteras i senaste numret av JAMA, visar att barnen till dessa mödrar hade 62 procent lägre spädbarnsdödlighet jämfört med det vanliga program som innebär senare start med kosttillskott samt järn-folsyra-supplement.
– Det här är den första studien som visar på betydelsen av att förbättra kosten i tidig graviditet för att påverka överlevnaden hos barnet, säger Lars Åke Persson, professor i internationell barnhälsovård vid Institutionen för kvinnors och barns hälsa, tillika ansvarig för studien.
Näringstillskottet påverkade inte fostrets tillväxt och barnets storlek vid födseln, den positiva effekten var ett resultat av att det balanserade kosttillskottet påverkade näringsöverföringen från mor över placenta. Detta påverkade fostrets utveckling och spädbarnets överlevnad positivt, vilket resulterade i en låg förlossnings- och infektionsrelaterad dödlighet.
Magnus Alsne/Pressmeddelande
2012-05-16


